Een maandje in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Een maandje in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Een maandje in Ljubljana!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

15 Maart 2015 | Slovenië, Ljubljana

Afgelopen week begon erg rustig met een kleine voorstelling door middelbare school-leerlingen tijdens onze "Creative Movement and Dance Pedagogy" les. De mini voorstelling, die overigens "The boy and his shadow" heette, ging over een jongetje wiens enige vriend zijn eigen schaduw was. Op een dag redde het jongetje de kat van een meisje uit een boom, waarna de jongen zich realiseerde dat hij wel iets zonder zijn schaduw kon en de jongen en het meisje vrienden werden. De klas zou deze voorstelling de komende paar maanden gaan opvoeren voor kleuters en volgend daarop een workshop geven over Sloveense volksdans. Jullie voelen 'm natuurlijk al aankomen: wij moesten dit dansje (inclusief Sloveens kinderliedje) natuurlijk ook leren. Dit zorgde voor de nodige hilariteit, maar het werd nog mooier. De klas was namelijk ook erg nieuwsgierig naar waar wij vandaan kwamen en naar een kinderliedje/dansje uit ons eigen land. Renée en ik besloten ze dus maar even kennis te laten maken met de kabouter Plop-dans. Of ze het dansje daadwerkelijk onthouden hebben weet ik niet, maar volgens mij viel het wel in de smaak.
's Avonds zette Lea, Callum en ik onze Disney-traditie voort: vorige week keken we de eerste twee Mickey-mouse filmpjes (van wel 6 minuten lang haha) en Sneeuwwitje. Afgelopen week kropen we verder over de Disney-tijdlijn en keken we Pinocchio. Een relaxte afsluiting dus van een relaxte dag.

Dinsdag was het weer tijd voor mijn lievelingsvak (NOT!): ICT in education for persons with special needs. Dit keer zaten er gelukkig wel al meer studenten dan vorige week in de klas, maar in de chaotische manier van lesgeven was helaas nog geen verandering gekomen. Voor de derde week op rij werden we overspoeld met voorbeelden van videospelletjes en moesten we wederom onze ideeën voor ons eigen spelletje vertellen. Na drie weken ga ik dus al met enige tegenzin naar deze les.
Aan het eind van de les zijn er wonder boven wonder eindelijk groepjes gemaakt om de spellen te maken, dus we hebben in ieder geval nog iets nuttigs gedaan. Gelukkig mag ik dit project samen met Lea doen, dus met het maken van het spel gaat het in ieder geval wel goed komen.
Die middag had ik me aangemeld voor een "tour through unseen Ljubljana". Deze tour werd gegeven door een man die vanaf 2007 voor twee jaar dakloos is geweest. Voor die tijd had hij het helemaal voor elkaar: een gezin en een goed betaalde baan (2000 euro per maand!). Totdat hij verslaafd raakte aan harddrugs, waardoor hij uiteindelijk in financiële problemen kwam en op straat terecht kwam. Deze goedgebekte man leidde ons langs de plekken waar hij geslapen had en langs de opvanghuizen voor daklozen. Erg interessant om deze plekken te zien natuurlijk, maar een tour van dik 3 uur was toch iets teveel van het goede. De tour was erg langdradig helaas en had makkelijk in de helft van de tijd gekund. Beetje jammer dus!

Woensdag was gelukkig een stuk beter! Samen met Angela bracht ik een bezoekje aan BTC, want met dit lenteweertje wordt het namelijk wel langzaam tijd om op zoek te gaan naar een zomerjas en wat zomerkleren. Ook een zonnebril is geen overbodige luxe met het lentezonnetje en aangezien ik mijn charmante zonnebril in Nederland had laten liggen werd het dus hoog tijd om een nieuwe te kopen. Voor een zonnebril ben ik gelukkig geslaagd, voor een zomerjas moet ik nog maar een keer terug gaan. We sloten ons middagje shoppen samen met Alina af met een late lunch/ vroeg diner. Hierdoor hadden we genoeg energie kunnen verzamelen voor een avondje bowlen. De bowlingbaan was echt ongelofelijk groot, Olround is er niks bij. Voor slechts 6 euro kon je twee uur bowlen! Helaas was het geluk niet helemaal aan mijn zijde en bleef het bij slechts één spare haha. Ondanks dat was het wel een erg gezellige avond!
Donderdag namen Anne-Sophie, Renée en ik (Team Barbie) deel aan een beerpong. Helaas was ook deze avond het geluk niet aan mijn zijde en lagen we er de eerste ronde uit.

Afgelopen vrijdag vertrok ik op een ESN-trip naar Kranjska Gora, een populair wintersportgebied hier in Slovenië, waar ieder jaar het WK skiën plaatsvindt. Op de heenweg maakten we een korte stop bij Lake Bled, het bekende meer met een kasteel in het midden. Helaas heb ik nog niet alles kunnen bekijken daar, dus ga ik snel een keertje terug!
We sliepen op een kamer met 8 meiden, een gezellig kippenhok dus! Na een feestje op vrijdagochtend, vertrokken we zaterdagochtend fris en fruitig naar World Championships Slalom Skiing. Niet dat ik erg veel om deze tak van sport geef, maar het was erg tof om zoiets een keer van dichtbij mee te maken. De sfeer op het toernooi was echt enorm goed en gezellig.
'S middags maakten we een wandeling naar Jesna Lake, een erg mooi meer net buiten Kranjska Gora. 'S avonds zouden we volgens het programma een feest hebben ergens in een club of pub. Door de organisatie talenten van de ESN ging dit echter niet zoals gepland, maar gelukkig wisten we er in het hostel een gezellige avond van te maken.
Zoals gezegd viel de organisatie zwaar tegen (lees: dingen beloven die je niet krijgt, een crappy hostel enz.), maar gelukkig wisten we er met zijn allen een enorm gezellig weekend van te maken!

Vandaag ben ik overigens ook precies een maand inwoner van deze geweldige stad. Ondanks dat ik iedereen in Nederland regelmatig mis, voel ik me hier helemaal thuis en geniet ik van alle leuke dingen die ik hier mag doen.
Voor nu hou ik het weer gezien en ga ik lekker nagenieten van een tof weekend!

Liefs,

Lotte!

  • 24 Maart 2015 - 16:53

    Nanette:

    moooooiiee foto's ook joh! Leuke dingen:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 10511

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: