Ljubljana Zoo en een mini roadtrip - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Ljubljana Zoo en een mini roadtrip - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Ljubljana Zoo en een mini roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Lotte

05 April 2015 | Slovenië, Ljubljana

Terwijl ik deze blog schrijf, geniet ik van mijn mini paasontbijtje, me toch wel even realiserende dat het eigenlijk best vreemd is om niet bij familie te zijn vandaag. Gelukkig maakt de paaspicknick die morgen op het programma staat veel goed. Overigens zal ik volgende week nog een keer Pasen vieren. De orthodoxe kerk viert dit namelijk volgende week pas en laat het nou net zo zijn dat onder andere twee van mijn huisgenoten orthodox zijn. Meer paaseitjes voor mij dus :D!

Maar goed, tot zover Pasen, even terug naar de rest van de week. Afgelopen donderdag gingen we voor het vak "Nature and young Children" naar de dierentuin. Het voelde een beetje als een schoolreisje en dat werd het eigenlijk ook. Overigens wel een erg leuk schoolreisje! We kregen een rondleiding door de dierentuin en bij een paar dieren kregen we wat meer uitleg over hoe die dieren verzorgd worden en waarom. Verder mochten we een kuikentje van een paar dagen oud vast houden en zagen we ook kuikentjes die diezelfde nacht pas geboren waren. Super schattig! Ook de biggetjes van slechts vier dagen oud en de baby geitjes hebben mijn hart gestolen. Om de dag af te sluiten kregen we ook nog de mogelijkheid om kennis te maken met slang Rudi en mochten we hem natuurlijk ook even vasthouden. Die dag heb ik dus ook weer even grenzen verlegd haha.

In de zomermaanden is er iedere vrijdag een foodmarket in het centrum. Eigenlijk is dit een hele grote open keuken waarbij een groot aantal restaurants uit Ljubljana voor een kleine prijs een beperkt aantal gerechtjes verkoopt. Daar moest ik natuurlijk ook wel even een kijkje nemen. Samen met Alina gingen we de uitdaging aan om ons door de enorme mensenmassa te wringen en een keus te kunnen maken uit al het lekkers. Uiteindelijk ging ik voor een overheerlijk Indisch gerechtje. Gelukkig was het erg goed weer, dus konden we lekker in het zonnetje genieten van ons voedsel.

Afgelopen zaterdag heb ik samen met nog 7 andere Erasmusstudenten een busje gehuurd en vertrokken we al vroeg in de ochtend richting Žalec om een bezoekje te brengen aan Pekel Jama, oftewel de Hell Cave. Deze grot dankt zijn naam aan een krater in de rotsen die de vorm heeft van de duivel. In deze grot is onder andere ook een 4 meter hoge waterval te zien, waarmee het de grootste ondergrondse waterval is in Slovenië. We liepen door erg smalle gangetjes, waar zelfs ik moest bukken om te voorkomen dat ik mijn hoofd stootte. We kregen zowel een rondleiding in het onderste deel van de grot waar het water liep als het bovenste deel, waar dus geen water meer liep. Erg de moeite waard!
Hierna vervolgden onze trip met een bezoek aan Celje. Dit is de derde grootste stad van Slovenië na Ljubljana en Maribor. We hadden ons laten vertellen dat er daar een goed burgerrestaurant zat. Na enig speurwerk hadden we het restaurant gevonden en inderdaad: meer dan de moeite waard. Iedereen kreeg een enorme burger geserveerd met overheerlijke frietjes erbij.
Na onze buikjes rond gegeten te hebben was het tijd om de stad te gaan verkennen. Helaas zat het weer ons niet mee en hebben we dus niet veel van de stad gezien. We hebben wel nog een bezoekje gebracht aan de Kapucinske Kerk, want in de grot hadden we ons namelijk laten vertellen dat er daar een altaar was dat gemaakt was uit een stuk steen uit de grot. In de kerk was een priester aanwezig die toch wel even moest lachen dat we om die reden een bezoek brachten aan de kerk. Volgens mij had hij namelijk stiekem gehoopt dat we kwamen kijken naar hun paasdecoratie voor de mis van die avond (welke overigens ook wel erg mooi was).
Hierna wilde we stiekem toch ook wel graag het kasteel zien. Gelukkig besloten we met het busje naar boven te rijden en maar goed ook, want het bleek nog een hele klim te zijn naar boven. Dat was denk ik geen pretje geweest om te lopen in al die regen. Helaas moest je betalen voor het kasteel, dus besloten we niet naar binnen te gaan (jaja, we blijven arme studenten). Gelukkig was het uitzicht ook erg mooi en zijn we dus niet voor niets naar boven gereden.
Het was nog vroeg, dus besloten we naar Laško te rijden, de plaats die bekend staat om de bierbrouwerij van het gelijknamige Laško-bier. De brouwerij hadden we gelukkig al erg snel gevonden, nu alleen nog een bar om het te proeven. Na enig speurwerk bleek deze brouwerij dit niet te hebben helaas.
Omdat we nog altijd geen zin hadden om terug naar Ljubljana te gaan, besloten we een (langere) binnendoorweg te nemen terug naar Ljubljana. Deze weg werd iets avontuurlijker dan vantevoren verwacht. We dachten namelijk random in wat dorpjes te stoppen, maar hadden er niet echt over nagedacht dat de wegen erg stijl en smal waren. Het keerwerk met een grote, lompe bus zorgde voor het nodige avontuur, maar ook voor behoorlijk wat hilariteit. Uiteindelijk hadden we het toch wel een beetje gehad met alle smalle weggetjes en zijn we doorgereden naar Ljubljana. Ondanks de regen toch weer een erg gezellige dag!

Thuis aangekomen, stond mij een volgende uitdaging te wachten. Het licht op de badkamer was kapot en douchen in totale duisternis is geen goede optie. Na enig denkwerk had ik de perfecte tactiek gevonden: mijn zaklamp op mijn telefoon houdt het tien minuten vol, dus zet ik een timer van 9 minuten zodat ik één minuut de tijd heb om mijn handen te drogen en het licht aan en uit te zetten. Challenge accepted and mission completed!
Doordat het natuurlijk weekend en Pasen is, heeft de complexbeheerder pas volgende week ergens tijd om het licht te maken. De komende paar dagen wordt een bezoekje aan onze badkamer dus lekker avontuurlijk haha.

Verder heb ik deze week het Nederlands elftal nog aangemoedigd (grappig detail was dat er Spanjaarden aan de tafel naast ons zaten) en hebben we een gamesnight gehad. Een erg rustige week dus. Komende week moeten we hard aan de slag voor ons computerspelletje voor het ICT vak en gaan we naar het bos voor het Nature vak!

Voor nu allemaal een hele fijne Pasen en tot spreeks!

Lotte



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 10510

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: