Mam in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Mam in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Mam in Ljubljana!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

11 Mei 2015 | Slovenië, Ljubljana

Ook afgelopen week ontving ik weer bezoek uit Nederland. Maar voordat het zover was, brachten we vorige week zaterdag een bezoekje aan BTC voor een middagje shoppen. Mijn zomergarderobe kon namelijk nog best wel wat uitgebreid worden. Na die middag was ik met twee rokjes, een zomerjurk en een topje helemaal klaar voor de zomer. Die avond gingen we naar een EscapeRoom. Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, wordt je hierbij in een groepje van max. 5 personen opgesloten in een kamer en moet je via allerlei puzzeltjes en raadsels de sleutel naar de uitgang vinden. Ons team, "team Blondie", werd opgesloten in de Classroom of Doom. Allereerst kwamen we in een kleinere ruimte terecht waar we de ingang naar het "echte" klaslokaal moesten vinden. Na aardig wat speur- en denkwerk wisten we nog net binnen het uur de uitgang te vinden. De truc bij alles was eigenlijk om niet te moeilijk te denken, maarja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan haha. Een erg hilarisch en vooral ook leuk concept, dus zeker voor herhaling vatbaar.

Maandag stond er zoals iedere week weer een nutteloze, maar toch hilarische les op het programma voor het vak Creative Movement and Dance Pedagogy. Omdat deze les het gemiddelde nutteloosheids-niveau ook wel weer overtrof, is deze les het noemen in mijn blog waard. We moesten namelijk kleine toneelstukjes maken met lakens, waarbij wij het leven van een vlinder besloten uit te beelden, vervolgens mochten we spelen met een reuze parachute, speelden we circusje met behulp van een aantal stukken en als toppunt van hilariteit gaven we elkaar een pizzamassage. En ja, dit is net zo maf als het klinkt: je doet net alsof je een pizza maakt op de rug van de ander. Weer een zeer leerzame les dus...NOT!
Nadat ik dinsdag ook weer mijn ICT-les had overleefd, kon ik eindelijk mam gaan ophalen die samen met een vriendin van haar, Wil, al op mij stond te wachten bij het busstation. Nadat we hun appartement hadden gevonden, zochten we snel een terrasje op, want zij hadden toch wel honger gekregen na hun lange reis. Vervolgens kon ik hun al de eerste mooie plekjes van Ljubljana laten zien en aten we s'avonds lekker in het zonnetje.

Woensdag werd de rondleiding door Ljubljana vervolgd met onder andere een bezoek aan Ljubljana Castle en de Neboticnik Skyscraper. Grappig was dat ik me dit keer weer even een toerist voelde in mijn eigen "hometown". Er vielen me namelijk dingen op in de stad die ik nog nooit eerder had gezien. Donderdag showde ik ze mijn kamer en ging ik wederom een middagje shoppen, ditmaal met mam en Wil natuurlijk.
Vrijdag namen we de bus naar Bled. Ondanks dat dit mijn derde bezoek aan dit mooie meer was, vond ik het nog altijd even mooi. Ditmaal was er zelfs voor mij iets nieuws, wat alle andere keren had ik geen wandeling rondom het hele meer gemaakt. Toevallig was er die dag ook het WK roeien op het meer, wat zorgde voor nog meer sfeer rondom het meer.
Zaterdag was het even zoeken wat we wilden gaan doen. In het weekend rijden er naar heel veel plaatsen namelijk maar één of twee treinen, soms zelfs alleen midden op de dag een keer. Niet heel praktisch dus. Gelukkig hebben we wel nog twee mooie plekjes weten te vinden. Allereerst Kranj. Toevallig was het 9 mei en dus bevrijdingsdag hier in Slovenië. Vanwege deze dag, was er in Kranj een klein festivalletje aan de gang met een marktje, dans en muziek en zagen we Slovenen rondlopen in traditionele Sloveense kleding. Erg leuk om te zien dus allemaal. Vervolgens reden we weer een stukje terug richting Ljubljana en stopten we in Skofja Loka, een klein middeleeuws dorpje. De oude middeleeuwse huisjes en het kasteel op de heuvel, zorgden voor een knus geheel. Wederom een geslaagd dagje dus!

Zondag was het natuurlijk moederdag! Ik was door mam en Wil uitgenodigd om in hun appartementje te komen ontbijten. Natuurlijk bracht ik ook een moederdagcadeautje mee: een reep Sloveense chocola en voor mam een handgemaakte armband. Na ons ontbijt maakten we nog een kleine ronde over de vlooienmarkt die er iedere zondagochtend is in het centrum.
'S middags vertrok ik met een aantal andere Erasmusstudenten naar Atlantis, een aquapark hier in Ljubljana. Dit bleek echt de perfecte locatie voor deze warme dag: een zwembad, turks stoombad, bubbelbad en 2 glijbanen! Lekker relaxen dus!

Vandaag is het alweer de laatste dag dat mam hier is. Maar voordat we afscheid nemen voor de laatste acht weken, gaan we vanavond nog even gezellig ergens eten.
De rest van de week zal er hard gewerkt moeten worden, het leven van een Erasmusstudent blijkt helaas niet alleen uit reizen, mensen ontmoeten en feestjes te bestaan. In eerste instantie zou ik namelijk maar één tentamen hebben en twee simpele portofolio's moeten inleveren. Afgelopen week werd in deze mooie gedachte even flink wat verandering aangebracht: twee tentamens, drie presentaties en twee portofolio's en dat alles binnen drie weken! Dat betekent dus helaas ook dat ik mijn geplande weekendje naar Boedapest moet afzeggen. Reden voor een stedentripje dus voor als ik straks weer terug ben in Nederland!

Zoals gezegd, tijd om aan het werk te gaan. Tot spreeks!

Liefs,
Lotte



  • 11 Mei 2015 - 21:35

    Nanette:

    Gelukkig ben je al klaar als wij komen :D

  • 11 Mei 2015 - 21:40

    Eva:

    Een hoop avonturen weer Lot! Leuk dat je moeder langs kwam!
    Succes met het leren en studeren voor al je tentamens enzo!
    Je bent niet voor niks student he ;).

    Liefs,
    Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 10506

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: