Servië: Belgrado & Novi Sad - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Servië: Belgrado & Novi Sad - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Servië: Belgrado & Novi Sad

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 Juli 2015 | Slovenië, Ljubljana

De afgelopen paar dagen verbleef ik in Servië, samen met mijn kamergenootje Angela die daar woont en studeert. Dinsdagavond namen we de nachttrein richting Belgrado, wat al een avontuur opzicht was. Doordat Angela naar huis ging, had ze een aantal grote en zware tassen en koffers bij. Allereerst dus een grote sleurtocht over het station en vervolgens een eikel van een conducteur die ons niet wilde helpen de tassen in de trein te krijgen. Maar met enige girlpower hebben we onze slaapcabine weten te vinden. Na een reis van zo'n 9 uur kwamen we vroeg in de morgen aan in Belgrado. Nog geen tien minuten in Belgrado, hadden we al ruzie met het vrouwtje van de bustickets, maar uiteindelijk zijn we heelhuids bij Angela's dorm aangekomen en ontmoette ik haar kamergenootjes. In deze dorms wonen ze met z'n drieën op één kamer. In het begin leek me dit helemaal niet fijn, maar al snel kwam ik erachter dat het echt super leuk is! Na een frisse douche en een powernapje, was het tijd om de wijk te ontdekken. Angela liet me haar faculteit (Faculty of Forestry) zien en we maakten een kleine wandeling door het nabijgelegen bos. In de avond zijn we nog wat gaan drinken bij Ada, een soort boulevard in een cirkel rondom de rivier met allemaal barretjes. Daarna was onze energie voor die dag toch echt op na zo'n lange reis.

Donderdag was het tijd om het centrum van Belgrado te verkennen. We bezochten o.a de ambassades, de tempel, de grote winkelstraat en het fort. De stad zelf deed me niet zo heel veel: Belgrado is echt enorm, dus van A naar B reizen kost veel tijd en het is er erg grijs. De historie achter deze stad, greep me wel erg aan. Deze stad is 39 keer gebombardeerd, de laatste keer in 1999.
Vrijdag vertrokken we al vroeg in de ochtend naar Novi Sad met de trein. Dit is de tweede grootste stad van Servië en hier woont ook de familie van Angela. Ook hier kreeg ik een rondleiding door de knusse straatjes in het centrum. Door alle gekleurde huisjes een erg gezellig stadje. Als lunch aten we een bloempotcake: een cake in een bloempot, bestaande uit cream, kers en chocola. Erg lekker, maar behoorlijk machtig. Met dus weer voldoende energie, vervolgden we onze sightseeing door het park en naar het fort aan de rivier. Daarna werden we opgehaald door Angela's moeder en broertje en reden we naar het appartementje waar zij woonden. Ik kwam binnen in een klein, maar knus appartementje. Voor mij raar om voor te stellen dat ze daar met z'n drieën wonen, want het was vrijwel even groot als mijn appartementje in Nijmegen. Daar ontmoette ik ook haar oma. Haar moeder en oma hadden een uitgebreid, traditioneel diner voor ons voorbereid: gevulde paprika, lamsvlees, geitenvlees, salade en als toetje chocoladetaart. Serieus het lekkerste vlees dat ik in vijf maanden heb gegeten haha. Verder kreeg ik een handdoek van handdoek van haar oma, die op traditionele wijze geborduurd was door haar.
Zaterdag was het alweer mijn laatste dag in Servië, welke we doorbrachten in het centrum van Belgrado. We kochten wat souvenirtjes en beide een armbandje dat ons aan elkaar zou herinneren. Eind van de middag hadden we een kleine Erasmus-reünie met David en Tamara, die beiden ook in Ljubljana waren afgelopen semester. We hadden een kleine lunch samen, pikten een terrasje en maakten een stadstour met een oude tram. 's Avonds was het tijd om het nachtleven van Belgrado te ontdekken. Ik had me laten vertellen dat dit erg goed was, dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen. We bezochten een bar op het water, wat er door het warme weer door voelde alsof we op een strandfeestje was. En inderdaad: de verhalen over het uitgaan in Belgrado waren helemaal waar!
Zondagochtend moest ik toch echt afscheid nemen van Belgrado en vooral van Angela. Toch wel een verdrietig moment om afscheid te nemen van je kamergenootje waarmee je vijf maanden lang alles hebt gedeeld. Maar gelukkig komt ze snel een keer naar Nederland en ben ik door haar familie uitgenodigd om een keer mee te gaan naar hun huisje in Kroatië. Na een reis van 10 uur, was ik blij dat ik een frisse douche kon nemen en lekker mijn bedje in kon duiken.
Zoals jullie lezen heb ik een toffe tijd gehad in Servië. Als je een egoboost wil als blond meisje met blauwe ogen, moet je vooral even een bezoekje brengen aan Servië. Ik weet niet hoe vaak ik gehoord heb dat ik er mooi en schattig uit zag haha. Ook een zoetekauw kan zijn hart ophalen in Servië: pannekoeken (palacinke) en popcorn op iedere hoek van de straat.

Nu is het tijd om langzaam afscheid te gaan nemen van mijn Erasmustijd hier. Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat ik met 4 tienen terug naar Nijmegen zal vertrekken. Die gaan dus mooi pronken op mijn cijferlijst haha.
Deze week moet ik nog wat handtekeningen regelen voor Nijmegen, is het tijd om de laatste was te doen, mijn kamer nog een laatste keer te poetsen, inpakken en natuurlijk afscheid nemen van een enkele Erasmusstudent die nog hier in Ljubljana is. Als alles volgens plan verloopt, kom ik vrijdagochtend rond 9.00 aan in Amsterdam. Ik hoop jullie allemaal dus snel weer te zien!

Voor de laatste keer, groetjes uit Ljubljana. Tot snel!

Lotte

  • 06 Juli 2015 - 12:24

    Jan Gubbels:

    Lotte, een behouden terugreis naar Blerick a.s. vrijdag.
    Tante Hilde en Ome Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1706
Totaal aantal bezoekers 10508

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: