Discovering Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Discovering Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Discovering Ljubljana

Blijf op de hoogte en volg Lotte

18 Februari 2015 | Slovenië, Ljubljana

Inmiddels ben ik een halve week in Ljubljana en gelukkig begin ik me al redelijk thuis te voelen hier. De afgelopen twee dagen waren behoorlijk druk en heb ik me regelmatig verloren gevoeld, doordat ik nergens de weg kende en nog niet zoveel mensen kende.

Nadat ik afgelopen maandag op mijn kamer in de Student Dorm ben ingetrokken, is hier gelukkig al veel verandering in gekomen. Afgelopen maandagochtend vertrok ik vroeg in de ochtend richting de Student Dorm Office. Ik dacht slim te zijn, door ervoor te zorgen dat ik ruim voor openingstijd (9.00) daar zou zijn. Helaas was ik niet de enige smartypants Erasmus-student, waardoor er al een mooie rij stond. Gelukkig ging het nog redelijk snel, en anderhalf uur later stond ik buiten met een getekend contract. Op naar mijn verblijfplaats voor de komende maanden dus!

Mijn kamer is zoals eerder genoemd in een Student Dorm in Bežigrad, ongeveer 15 minuten fietsen vanaf het centrum en het mooiste van alles: slechts een halve minuut lopen vanaf de Pedagoška fakulteta (faculty of education) waar ik volgende week zal beginnen aan mijn eerste lessen. Ideaal dus! Het flatje is klein, maar daardoor wel heel knus. Momenteel deel ik mijn kamer met een meisje uit Kroatië, maar doordat haar semester hier afgelopen is, zal ik volgende week ergens een nieuwe roommate krijgen. Super spannend dus! In de andere kamer zitten een jongen uit Portugal en eentje uit Montenegro. De jongen uit Portugal vertrekt ook eind van de week, dus ik krijg twee nieuwe huisgenoten.

Diezelfde middag moest ik ook naar school voor een welkomst meeting. Dit stelde echter weinig voor, alle informatie wisten we al. Dit semester blijken er maar 8 Erasmusstudenten aan de Pedagoška fakulteta te studeren, dus het was erg leuk om alvast kennis te maken met mijn medestudenten.
Nadat ik s'middags mijn koffers had kunnen uitpakken, stond 's avonds het International Dinner op het programma. Samen met Deborah, waarmee ik via de organisatie in contact was gebracht, trakteerden we alle andere buitenlandse studenten op worstenbroodjes en peperkoek. Vooral de worstenbroodjes vielen erg in de smaak en binnen no-time was onze tafel dus al leeg. Hetgeen me qua eten het meest bij is gebleven van die avond, was het hapje uit Australië. Het heette "veggie"of iets dergelijks. Het zag eruit als jam, maar bij het proeven bleek het super zout te zijn! Gelukkig heb ik die avond weer wat contacten kunnen leggen, waardoor ik me alweer iets minder alleen voelde.

Dinsdagochtend ben ik allereerst opzoek gegaan naar een buskaart. Deze had ik al erg snel gevonden in een kiosk aan de overkant van de weg (yes, eindelijk iets dat niet ingewikkeld was :P). Toen kon ik dus op naar het centrum om een Residence Permit aan te vragen (soort van verblijfsvergunning). Als snel kwam ik erachter dat het veel makkelijker was om je te verplaatsen door de stad met een fiets. Na een berichtje geplaatst te hebben, had ik binnen een paar uur een fiets te pakken. Mijn stalen ros is echt super charmant (NOT!), maar het belangrijkste is natuurlijk dat ik nu overal kan gaan waar ik maar wil. Het is wel even wennen om hier door de stad te fietsen. Op veel stukken loopt het fietspad gewoon over de stoep en wanneer het fietspad op de weg is, is het nog geen meter breed!
Gisteren is ook Renée aangekomen, haar kende ik uit Nijmegen. Het was echt heerlijk om even lekker Nederlands te kunnen praten en niet te hoeven nadenken over hoe je woorden moet vertalen in het Engels. We besloten om lekker iets te gaan eten in de stad. Alina had me eerder al getipt over een Mexicaans restaurantje, dus als echte toeristen zijn we het maar gewoon gaan proberen. En inderdaad, het eten was echt verrukkelijk! Een echte aanrader dus!

Vandaag had ik met Alina afgesproken om Ljubljana Castle te bezoeken, een kasteel dat op een heuvel midden in de stad ligt. Vanochtend was het echter behoorlijk grijs, waardoor het uitzicht natuurlijk minder mooi zou zijn. Daarom besloten we naar het Tivoli park te gaan, een groot stadspark. Ondanks dat het op dit moment nog allemaal een beetje grijs was, is het een ontzettend mooi park. In het park zijn we een heuvel opgelopen, waar je een goed uitzicht had over de stad. Vandaag heb ik geleerd dat het weer hier behoorlijk onvoorspelbaar is, want rond de middag brak de zon door. Maar ach, het park was ook absoluut de moeite waard! Eind van de middag werd het toch redelijk koud en dus besloten we een warm plekje op te zoeken. Alina wist een leuk, klein zaakje in de stad waar ze een enorme waslijst aan keuze hebben in thee. En inderdaad, weer een absolute aanrader!

Vanavond heb ik afgesproken met Alina en Laura (Australië) om samen gezellig te gaan koken. Eens kijken of we een lekker menuutje kunnen samen stellen met de spullen die we hier in de supermarkt kunnen vinden. Wordt vervolgd dus ;)
Op dit moment kan ik mijn weg rondom de Dorm en richting het centrum al aardig goed vinden en heb ik zelfs al wat binnendoorweggetjes weten te vinden! Zoals gezegd, begin ik me steeds meer thuis te voelen, doordat ik nu al een aantal mensen ken en de administratieve rompslomp nu achter de rug is. Ook mijn kamer begint steeds meer mijn eigen plekje te worden, doordat ik mijn fotomuur hier in Ljubljana in ere heb hersteld. Morgen staat mijn eerste Erasmusfeest op het programma, spannend dus!

Jullie horen snel weer van mij!

  • 18 Februari 2015 - 17:48

    Marlis:

    Leuk Lotte, om jouw avonturen te kunnen volgen:-)
    Groetjes Marlis

  • 18 Februari 2015 - 18:23

    Nicole:

    Hoi Lotte, leuk bericht! Fijn dat je je al een beetje thuis begint te voelen. Mooie foto's van je verblijf en de reeds ontdekte omgeving. Toffe fiets! Dat wordt dus lange broeken dragen i.p.v. rokjes, voor de komende vijf maanden... Veel sukses en plezier met koken.

  • 18 Februari 2015 - 18:49

    Deborah:

    Heeej wat leuk dat je ook een blog hebt!! Leuk om te kijken wat een mede-nederland allemaal uitvogelt hier in Ljubljana. Ik wilde zeggen dat je hier voor 3 euro in het jaar 'city-fietsen'kan lenen, maar een eigen fiets is natuurlijk ook heel handig want misschien in de zomer zijn alle fietsen weg.
    Zie je vast wel weer ;)
    xxx

  • 19 Februari 2015 - 00:17

    Tessa:

    Leuk lot!! Veel plezier morgen! Party partyyy xxx

  • 19 Februari 2015 - 00:17

    Tessa:

    Leuk lot!! Veel plezier morgen! Party partyyy xxx

  • 19 Februari 2015 - 00:18

    Tessa:

    Leuk lot!! Veel plezier morgen! Party partyyy xxx

  • 19 Februari 2015 - 10:30

    Nanette:

    Lot have fun op je party! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 10552

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: