Introweek part 1, lomp is lastig & Maribor - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Introweek part 1, lomp is lastig & Maribor - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Introweek part 1, lomp is lastig & Maribor

Blijf op de hoogte en volg Lotte

01 Maart 2015 | Slovenië, Ljubljana

Daar ben ik weer, enigzins gewond, but still alive na 2 weken Ljubljana, maar hierover later meer. Alvast excuses voor de lengte van deze blog, maar ik heb weer een hoop meegemaakt en te vertellen!
Afgelopen maandag was de city tour. Super leuk om een rondje door de stad te maken, alleen niet heel veel wijzer geworden. De man die de rondleiding zou doen was ziek, dus twee jongens van ESN namen het over..."Dit is het operagebouw, gebouwd in .... en verder weet ik er eigenlijk niks van". Beste toer ooit dus!
Savonds dronken we gezellig wat in een Irish pub, om vervolgens door te gaan naar Parlament Pub. Een gezellige pub, alleen viel de muziek die avond een beetje tegen.

Dinsdag begon mijn tweede vak: ICT in education of children with special needs. Volgens mij hebben ze hier het Sloveens kwartiertje, want net als gisteren hebben we bijna een kwartier gewacht op onze docent. Deze onvoorbereide man maakte een rondje door de klas (met slechts 8 studenten!), waarbij we moesten vertellen over onze verwachtingen en ervaringen met ICT. Op basis van wat wij allemaal vertelden, besloot deze goede man ons gedurende het vak een klein videospel te laten ontwerpen voor kinderen met special needs. Wederom een leuke en ontzettend eenvoudige manier om studiepunten te verdienen dus! Inmiddels ben ik er dus wel al achter dat het onderwijsniveau hier een stuk lager ligt dan bij ons in Nederland haha.
S'avonds was het tijd voor de Pubcrawl. We hadden op Facebook al een filmpje gezien van de vorige pubcrawl, dus onze verwachtingen waren hoog gespannen. Aan het begin van de avond viel het allemaal een beetje tegen: 10 euro betalen voor deelname en vervolgens je eigen bier moeten betalen voor een beerpong. Maar hoe verder de avond vorderde, hoe beter het werd. De avond eindigde in Klub Cirkus, een ontzettend grote discotheek net buiten de stad, Palladio is er werkelijk niks bij!

Woensdag was het even een rustdag wat betreft de introweek. Samen met Lea maakten we er een dagje BTC van, want ik moest natuurlijk ook nog hikingschoenen en een paraplu hebben. Deze missie is in ieder geval geslaagd! Toevallig kwamen we in de bus Sinem tegen die ook onderweg was naar BTC, dus met z'n drieeën hebben we er een gezellig middagje van gemaakt. We sloten onze dag af met een dinertje bij een Italiaans Restaurantje, Al Capone. En wat hou ik toch van het Student Coupons systeem hier in Slovenië. Door heel simpel iets op je telefoon te laten zetten, kun je als student voor 3-4 euro uitgebreid eten, soms zelfs gratis!
Samen met Lea en Renée sloten we deze relaxte dag af met een Disney-avondje en keken we Pocahontas.

Donderdag kregen we een rondleiding op de bierbrouwerij van Ljubljana, Union. Eigenlijk was het meer een kleine rondleiding door het museum dan daadwerkelijk door de brouwerij, maar hee, we kregen gratis bier, helemaal prima dus! Ook deze avond weer genoten van onze geweldige Student Coupons in mijn nu al favoriete Mexicaanse restaurantje.
'S avonds was er een 80's feestje in Companeros, helemaal mijn smaak dus! Helaas besloot de dj na een paar uurtjes geen 80's muziek meer te draaien en besloot ik dus maar om lekker mijn bedje te gaan opzoeken.

Vrijdag kregen we een rondleiding door het Parlements gebouw. Super tof om een dergelijk gebouw eens van binnen te zien! In het gebouw was een muurschildering te zien welke de hele geschiedenis van Slovenië liet zien, erg grappig! Een ander grappig detail was de ingang van het gebouw: deze was namelijk bezaaid met naakte mensen. Later bleek dit te staan voor vrijheid en gelijkheid.
S'avonds brachten we een bezoek aan ROG, een soort van bar in een skatepark. Toen we op het park aankwamen, zag het er erg levenloos uit en dus liepen we maar het eerste beste gebouw in dat we tegenkwamen. Met een traphuis bezaaid met graffiti en oude banken en rotzooi, had dit bijzonder veel weg van een spookhuis, al helemaal doordat er geen licht was. Al snel wisten we zeker dat we dus niet in het goede gebouw zaten en gingen we opzoek naar een gebouw waar meer leven was. Dit wisten we al snel te vinden. We kwamen terecht in een hal waar een klein barretje was gebouwd. Drinken kostte er gewoon maar 1 euro! Het was er wel behoorlijk koud, dus uiteindelijk besloten we de warmte op te zoeken in een barretje in de stad. Met een warme chocomel luidde we ons weekend in. Ik dacht lekker verstandig op tijd mijn bed in te gaan, maar helaas wist ik het klaar te spelen om op mijn weg naar huis uit te glijden. Mijn rechter elleboog bloedde behoorlijk en mijn linker elleboog was behoorlijk stijf en pijnlijk. Om het zekere voor het onzekere te nemen, besloot ik toch maar een bezoekje te brengen aan het ziekenhuis te brengen. Gelukkig wilden mijn huisgenoot en een vriendin van hem met mij mee en maar goed ook. Aan de balie spraken ze vrij slecht tot helemaal geen Engels en het invullen van alle formulieren lukte me op dat ook niet. Na bijna een uur wachten was ik aan de beurt. Gelukkig spraken de doktoren en verpleegkundigen wel een aardig woordje Engels en konden ze mij dus vertellen dat mij elleboog niet gebroken was (uiteraard na het maken van röntgenfoto's) en dat het wondje op mijn andere elleboog gehecht zou worden. Uiteindelijk belandde ik om 2 uur in mijn bed en kon ik dus nog net 5 uurtjes slapen voor ons tripje op zaterdag.
Inmiddels gaat het al beter met mijn linkerarm, ik kan 'm alweer redelijk goed bewegen en het is alleen nog wat gevoelig. Het is wel behoorlijk lastig om alles met links te doen, aangezien ik mijn rechterarm dus niet kan buigen door het verband. Iets simpels als tandenpoetsen en je haren kammen, blijkt ineens een hele klus! Gelukkig is iedereen heel behulpzaam en kom ik er dus uiteindelijk wel allemaal uit. Mocht je echter een Skype-rondleiding door mijn flatje willen, dan moet je nog even geduld hebben. Mijn laptop kan ik op dit moment namelijk niet dragen haha.

Zaterdag hadden we met in totaal 8 Erasmusstudenten een tripje naar Maribor gepland, de tweede grootste stad in Slovenië, bekend om zijn wijngaarden. Na een enigszins chaotische organisatie wat betreft het huren van de auto's (1200 euro borg betalen, no thanks!), vertrokken we met 2 auto's richting Maribor. Eenmaal daar aangekomen, troffen we een redelijk uitgestorven stad aan. We hadden gehoord dat er een heuvel was waarop het uitzicht erg mooi zou zijn. Na wat vragen voor de weg, hadden we de Pyramid Hill al snel gevonden en het uitzicht was echt de moeite waard!
Na onze weg terug naar beneden hadden we het toch wel koud gekregen en besloten we een warme plek op te zoeken. Onderweg kwamen we langs de wijnkelder van Maribor, dus eigenlijk moesten we hier wel even naar binnen. We kregen een rondleiding door de enorme wijnkelder (geschikt voor 5,5 miljoen L wijn en daarmee de grootste wijnkelder van Europa) en aan het eind was er nog tijd voor een wijnproeverij. Een hele interessante en leuke rondleiding dus.

Vandaag was het tijd voor een lekker luie dag. Na lekker uitgeslapen te hebben en mijn was gedaan te hebben, bracht ik samen met Alina een bezoek aan het Cat Café. Wat de naam al een beetje zegt, kun je hier lekker een drankje doen in een cafeetje waar 5 katten rondlopen. Erg leuk dus, alleen moeten we er nog maar een keertje door de week terug gaan. Erg veel mogelijkheid om ze te aaien en met ze te spelen was er namelijk niet door alle joelende en rennende kinderen haha.
Komende week zullen ook mijn andere twee vakken beginnen en ga ik deze week een Slovene Course doen om de basiswoorden in het Sloveens te leren en wat op te steken over typisch Sloveens eten, drinken, tradities enz.

Jullie horen snel weer van mij! Liefs uit Ljubljana!








  • 01 Maart 2015 - 19:05

    Eva:

    Ziet er allemaal goed uit Lot, behalve je ongelukje dan! Hopelijk gaat het weer snel helemaal goed! Heel veel plezier en ik lees het wel als je je in het Sloveens helemaal kunt redden!
    Liefs, Eef

  • 02 Maart 2015 - 17:26

    Nicole:

    Ha Lotte,
    Een flink verslag dit keer inderdaad! Je hebt al aardig wat ondernomen in een week tijd. Smaakt het bier daar net zo goed als hier? Aan je verhaal te lezen ken je al zowat alle kroegen in de verre omtrek

  • 02 Maart 2015 - 19:30

    Melanie:

    Hey Lotte!

    Super relax die Student Coupons, lekker gebroek van maken dus ;)
    Pff, maar good detse ff noa ut zeekehoes bis gegoan. Sterkte dr mij!
    Leuk detse oak get liers euver ut sloveense leave doar, liekt mig wel interessant, gans angers dink ik zoe.
    Drukke week gehad zoe te zeen. Geniet dr nog lekker van doa en sterkte met dien elleboog!

    Vanoet heej gin nieje roddels, de mis niks ;)
    We keep in touch!

  • 08 Maart 2015 - 19:45

    Nanette:

    LEUK!!!!!!! lekker kroegentochten daar ja! En ik snap dat je al snel aan lange verhalen zit hahah! Zoveel te vertellen! xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 10552

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: