Spring is coming! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Spring is coming! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Spring is coming!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

09 Maart 2015 | Slovenië, Ljubljana

Daar ben ik weer vanuit een inmiddels lente-achtig Ljubljana. Ik word helemaal vrolijk van het lentezonnetje dat zich steeds meer laat zien en van alle bloemen en planten die nu in bloei beginnen te komen.
Met mijn ellebogen gaat het ook weer helemaal prima! Afgelopen maandag ben ik voor controle naar de dokter geweest en het wondje zag er prima uit. Eind van de week mogen de hechtingen eruit en ben ik back in action! Het was nog wel even een gedoe om een afspraak te maken: aan de telefoon ben in 4-5 keer doorverbonden met een andere dokter, omdat geen van hen Engels sprak. Na een aantal keer te hebben mogen genieten van de wachtmuziekjes kreeg ik gelukkig een hele vriendelijke en vooral Engels sprekende dokter aan de telefoon en was alles zo geregeld. De administratie is een beetje een chaos geloof ik. Bij het verlaten van het kantoor van de assistente, zag ik namelijk een kopie van mijn zorgpas ergens rondzwerven op een kastje. Niet teveel over nadenken dus maar, het belangrijkste is dat mijn arm beter wordt haha.

Afgelopen maandag had ik ook de eerste les van het vak Traumatic events and crisis situations in the classroom. In dit vak behandelen we wat een trauma nu precies is en wat het verschil is met gewoon een probleem. Ook zullen we het gaan hebben over onderwerpen als huiselijk geweld, dood en oorlog. Een super interessant vak dus.
Afgelopen woensdag hadden we een 4 uur durende marathon voor dit vak, omdat de docent 2 weken op rij geen les kon geven. Het onderwerp was erg interessant, namelijk de ontwikkelingsfases van Erikson, voor alle PWO'ers onder jullie vast niet onbekend. Ondanks dat het voor mij dus bekende stof was, was het toch behoorlijk opletten geblazen. De docente praatte Engels met een zwaar Sloveens accent, wat natuurlijk erg veel energie kost om naar te luisteren. Gelukkig maakten de chocoladecroissantjes die de docente voor ons mee had genomen erg veel goed haha.

Dinsdag was het weer tijd voor het ICT-vak. Mooi detail om te vertellen is dat we maar met 4 studenten in de klas zaten. Ik vraag me af wat er met de rest is gebeurd, misschien heeft de docent de rest afgeschrikt met zijn chaos. Ik ben benieuwd met hoeveel mensen we morgen dus weer in de klas zitten.

Donderdag had ik mijn eerste les van het vak Nature and young children. Het is bewezen dat kinderen het beste leren door te spelen in de natuur. Doel van dit vak is dat wij leren om kinderen te begeleiden en stimuleren hierin. Dat betekent ook dat wij niet bang moeten zijn voor een spin, kikker of slang. Geloof het of niet, maar we gaan leren hoe je een kikker vast moet houden en we gaan op spinnenjacht. Verder moeten we een spel organiseren voor kinderen en gaan we een aantal keer naar een bos hier in de buurt van Ljubljana. Als eindproduct moet ik een portofolio schrijven over leren in de natuur, de ontwikkeling van kikkerdril tot een kikker, de ontwikkeling van een zaadje tot een plantje (en ja, ik moet zelfs mijn eigen plantje kweken in mijn kamer) en een kleine opsomming van een aantal giftige planten. Een eenvoudig en vooral hilarisch vak dus, met waarschijnlijk als grootste challenge het overwinnen van mijn afgunst van insecten en reptielen.
Donderdag besloot ik ook maar eens even te gaan genieten van het lenteweer door lekker een terrasje te pikken samen met Andela, Lea en Anne-Sophie.
'S avonds heb ik een Sloveense film bezocht uit 1970. Het verhaal ging over een pestkop gezin met een huishoudster. De huishoudster was klaar met het gezin en vertrok. Aan het eind van de film kwam ze uiteraard weer terug. Geen heel interessant verhaal dus, al was het wel leuk om een keer wat Sloveense cultuur mee te pikken wat betreft films.
Daarna was er een beerpong feestje in de kelder van onze dorm. Het zag echt zwart van de mensen, waardoor we ons maar niet gewaagd hebben aan een spelletje beerpong. Desondanks was het wel erg gezellig. Vervolgens vertrokken we richting Compañeros voor een Latino-piñata feestje. De piñata hebben we waarschijnlijk net misgelopen, want die was nergens te bekennen, maar de Latino-muziek was volop aanwezig. Weer een geslaagde avond dus!

Vrijdagmiddag was het tijd voor een spellenmiddag met een groot deel van onze klas (jaja, we hebben een heuse klas, gezien het feit we maar met zo'n 14 Erasmusstudenten in onze faculteit zijn). Onder het genot van bananencake, chocoladecake, home-made chocolate chipcookies en de nodige zakken chips, begonnen we met het bekende "wie ben ik", waarbij ik Barack Obama bleek te zijn. Verder speelde we een spel met drie rondes waarbij je woorden moest raden door onder andere uitbeelden en omschrijvingen in één woord en tot slot "4 on a couch". Dit spel kende ik nog niet, maar was wel erg leuk. Het was de bedoeling om 4 mensen uit je eigen team op de bank te krijgen door steeds te wisselen van plek. De moeilijkheid van dit spel werd langzaam opgeschroefd door dieren te gebruiken in plaats van onze eigen namen en door de toegekende namen te wisselen.

Zaterdag zijn we met een groep van zo'n 13 Erasmusstudenten in alle vroegte naar Koper vertrokken. Koper is de grootste kustplaats hier in Slovenië (er is overigens maar 47 km aan kust te vinden hier). Inmiddels ben ik wel achter dat de term "stad" ook gebruikt wordt voor hele kleine plaatsjes, want we hebben Koper wel drie keer van binnen en buiten gezien haha. De stad zag er erg knus uit door alle smalle straatjes en kleine pleintjes. Ook zijn we de klokkentoren beklommen, het uitzicht was echt waanzinnig mooi, mede dankzij het zonnige weer. Aan het eind van de dag hebben we heel romantisch met z'n allen de zonsondergang gekeken aan de pier. Weer een geslaagde dag dus.
Volgend weekend ga ik op een tripje naar Kranjska Gora in de bergen, waar dat weekend toevallig ook de World Championchips Slalom skiing plaatsvinden. Hier kijk ik dus ook alweer erg naar uit!

Gisteren was een lekker relaxdagje. 'S ochtends heb ik lekker kunnen bijkletsen met mijn lieve vriendinnetjes Lindy en Andrea.
En jaja, eindelijk (poging 4) hebben we een bezoekje kunnen brengen aan Ljubljana Castle. Vanuit de stad lijkt het alsof het een hele trip is naar het kasteel, maar uiteindelijk ben je binnen een kwartiertje boven. Bovenop het kasteel werden we getrakteerd op alweer een waanzinnig mooi uitzicht over de stad en door het weer konden we op de achtergrond de bergen met sneeuwtoppen weer zien.

In mijn vorige blog ben ik jullie helemaal vergeten te vertellen dat ik inmiddels een nieuw kamergenootje heb: Andela (Angela) uit Belgrado. Gelukkig kan ik het erg goed met haar vinden en hebben we al aardig wat dingen samen ondernomen zoals een terrasje pikken, een bezoek aan Koper en een bezoekje aan Ljubljana Castle.
Verder beloofde ik jullie een tijdje geleden om jullie op de hoogte te houden van mijn jacht op een dansschool. Helaas heb ik besloten de komende paar maanden even een pauze in te lassen wat danslessen betreft en maar gewoon wat harder te dansen in de clubs. Na een mailtje gestuurd te hebben naar de contactpersoon voor studentensport, kreeg ik een vrij kortaf mailtje terug dat ze geen dans- of zumba lessen aanbieden voor studenten. De lessen die ik particulier gevonden heb zijn erg duur. Voorlopig ga ik het dus even op hardlopen houden.

Voor nu denk ik dat jullie weer genoeg overspoeld heb met een berg aan informatie over mijn belevingen afgelopen week. Jullie horen snel weer van mij!

Liefs,

Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 10551

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: