Shoppen, hiken en mijn eerste schooldag - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Shoppen, hiken en mijn eerste schooldag - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Shoppen, hiken en mijn eerste schooldag

Blijf op de hoogte en volg Lotte

23 Februari 2015 | Slovenië, Ljubljana

Woehoe, ik heb mijn eerste week overleefd. Hier mijn verhaal over de afgelopen paar dagen.
Zoals ik vertelde in mijn afgelopen blog, zou ik gaan koken met Alina en Laura. We besloten het op safe te spelen en spaghetti te maken. Natuurlijk maakten we weer veel te veel, later hoorde ik zelfs dat Laura er nog drie dagen van had kunnen eten met haar huisgenoten. Ook maakten we een garlic bread, echt super lekker! Later vonden we een spelletje in Laura's keuken dat erg op Uno leek. De regels waren echter nergens te bekennen, dus besloten we onze eigen regels te maken. Een kleine greep uit de regels: bij 3 mag je niks zeggen, bij 0 geef je de kaarten door aan degene naast je en bij 4 moet iedereen zo snel mogelijk "Slovenija"roepen. Een gezellige avond dus!

Donderdag ging ik samen met Lea de stad in. Omdat haar vriend die avond zou aankomen in Ljubljana, gingen we samen opzoek naar de weg van het busstation naar hun hotel. Vervolgens nam Lea mij mee naar Nebotičnik Skyscraper. Deze "wolkenkrabber" van 13 verdiepingen, was lange tijd de hoogste wolkenkrabber in voormalig Joegoslavië. In deze toren is een restaurant en bar. Op het terras kwamen we een aantal andere Erasmusstudenten tegen en samen trakteerden we ons op een lekker warm kopje thee. Ondanks dat deze toren qua hoogte natuurlijk helemaal in het niet valt bij andere wolkenkrabbers en gebouwen, was het uitzicht er niet minder om.
Zoals ik ook in mijn vorige blog vertelde, was het 's avonds tijd voor mijn eerste Erasmusfeestje. Vantevoren kookte ik samen met Renée en Giorga (Italië) een lekker risotto. Na het eten sloten er nog een aantal andere Erasmusstudenten bij ons aan het voor het indrinken. Op de vierde verdieping van mijn dorm scheen een van de beruchte "pre-drinking parties" te zijn. Daar moesten we natuurlijk even een kijkje gaan nemen. Eenmaal daar aangekomen, belandden we in een bomvolle gang. Waarschijnlijk was het feestje al even aan de gang, want er waren al behoorlijk wat bezopen mensen te vinden. Desalniettemin was het wel gezellig. Later op de avond vertrokken we naar Club Companeros, waar we voor 0,80 cent entree naar binnen konden (ja je leest het goed, 0,80 cent!). Een leuke club met lekker dansmuziek zorgde voor een geslaagde avond!

Vrijdag was het tijd om te gaan shoppen. In zo'n eerste week kom je erachter dat er toch wel een aantal dingen zijn die je niet hebt meegenomen, maar die wel heel handig zijn om mee te nemen. Samen met Renée, Giorga en Anne-Sophie (België) vertrokken we naar BTC, het grootste winkelcentrum van Ljubljana. Het winkelcentrum bestaat uit een aantal grote hallen met in totaal zo'n 450 winkels. Het leek een beetje op een heel groot industrieterrein. Het was zo groot, dat we waarschijnlijk maar 1/3 van het hele winkelcentrum hebben gezien. Met volle rugzakken vertrokken we weer huiswaarts.

Zaterdag ben ik samen met een groep andere Erasmusstudenten naar Šmarna Gora gegaan voor een hikingtocht. Dit is een heuvel van ongeveer 700 m hoog net buiten de stad. Natuurlijk was ik weer zo slim om mijn wandelschoenen in Nederland te laten liggen, maar gelukkig was daar mijn heldin Renée. Zij bleek dezelfde maat als ik te hebben, waardoor ik een paar schoenen van haar kon lenen. En hee, bekijk het van de andere kant: nu heb ik weer een goede reden om nog eens terug te gaan naar BTC, zodat ik schoenen kan kopen en de andere 2/3 van het winkelcentrum kan zien.
De tocht omhoog was op sommige stukken vrij pittig, doordat het aardig stijl was. Eenmaal op de top, genoten we van het uitzicht en onze lunchpakketjes. Na de nodige foto's gemaakt te hebben, begonnen we aan onze weg omlaag. Deze bleek echter nog lastiger dan de weg omhoog. Door alle stenen en wortels van de bomen, wiebelden mijn knieën en enkels alle kanten op en kon het natuurlijk ook niet uitblijven dat ik twee keer uitgleed. Gelukkig kon ik er zelf hard om lachen en ben ik weer heelhuids thuis aangekomen.

Zondag was het eigenlijk het plan om naar Ljubljana Castle te gaan (poging 2). Helaas verpestte het weer dit plan opnieuw. Change of plans: op naar het City Museum. Veel hebben we niet meegekregen van het museum, aangezien er heel veel mensen mee waren die er gisteren niet bij waren. Iedereen was dus meer met elkaar aan het praten en kennis maken, wat overigens wel erg gezellig was. Later dronken we met zijn allen wat in een barretje en hadden we een kleine lunch bij het Mexicaans restaurantje. Vandaag heb ik ook weer een wijze les geleerd over het leven in Ljubljana: Don't take the bus at sundays! Ik dacht vanochtend slim te zijn door met de bus naar de stad te gaan. Al snel kwam ik erachter dat er vrijwel geen bus rijdt op zondag. Weer een reden om naar BTC te gaan, zodat ik een paraplu kan kopen.

Vandaag is mijn eerste vak begonnen: Dance pedagogy and creative moment. En ja, het is daadwerkelijk zo hilarisch als het klinkt. We moesten door de zaal lopen en bij een teken van de docent moesten we "freezen". Vervolgens moesten we elkaars bewegingen gaan spiegelen en tenslotte in een groepje elkaar schaduw spelen. Ik vraag me bijna af of ik op een universiteit zit of op de basisschool. Verder hoef ik voor dit vak alleen een portofolio bij te houden: makkelijk studiepunten verdienen dus haha.
Ook begint vandaag de introductieweek met onder andere een city tour, een rondleiding door het bierbrouwerij-museum, een Slovenian dinner, een rondleiding over het parlement en uiteraard de nodige feestjes! Ik heb er zin in!
Afgelopen week ben ik overigens ook begonnen met mijn jacht naar een dansschool. Dit bleek lastiger dan gedacht, een studentensportvereniging zoals wij dat in Nederland kennen, bestaat hier namelijk niet. Bij een dansschool kon ik aansluiten bij het showteam voor studenten. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat het leek op een marionettengroep, alleen dan zonder de stokjes. Niet helemaal wat ik zocht dus. Natuurlijk geef ik niet zomaar op en ga ik weer gewoon de nodige mensen en dansscholen mailen. Wordt vervolgd dus!

Tot spreeks! Liefs, Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Lotte

Actief sinds 13 Feb. 2015
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 10515

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 10 Juli 2015

Sloveens avontuur

Landen bezocht: