Koen in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu Koen in Ljubljana! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Lotte Dohmen - WaarBenJij.nu

Koen in Ljubljana!

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 April 2015 | Slovenië, Ljubljana

Na twee maanden skypen en whatsappen was het maandag dan eindelijk zover: Koen kwam naar Ljubljana. Na zo'n drie kwartier vol spanning in de aankomst hal te hebben gezeten, verscheen hij dan eindelijk door de deur! Na een aantal mega grote knuffels werden we door de eigenaresse van het appartementje dat we gehuurd hadden al snel naar onze verblijfplaats voor de komende week gebracht. Het appartementje leek voor mij gemaakt: een appeltjesgroene muur met een schilderij met uiltjes erop tegen de muur! Het appartement was echt perfect gelegen op nog geen vijf minuten lopen van het centrum. Na onze koffers gedumpt te hebben, kon onze heerlijke week samen beginnen met een dinertje in een van mijn favoriete restaurantjes Cantina Mexicana.

Op dinsdag moest ik helaas eerst anderhalf uur naar school. Dit was wel meteen een mooie kans om Koen mijn jaren 70 faculteit te showen en om mijn kamer te laten zien. 's Middags maakten we een rondje door de stad en hingen we natuurlijk ook ons eigen slotje aan de slotjesbrug. Na al het gewandel namen we een korte pauze op het terras van de Nebotnik Skyscraper. Hierna hadden we weer genoeg energie verzameld om de klim te maken naar Ljubljana Castle. Dit viel echter nog niet mee met het warme weer die dag. Natuurlijk was het uitzicht dat we op het kasteel kregen wel alle moeite waard. Na onze lange wandeltocht van die dag waren we toch wel een beetje moe geworden en kookten we een lekkere risotto in ons eigen keukentje.
Woensdag konden we gelukkig lekker uitslapen. Fris en fruitig namen we de bus naar Lake Bohinj. Daar besloten we een wandeling te maken rond dit geweldig mooie meer. Het bordje gaf aan dat de wandeling zo'n anderhalf uur zou duren, maar volgens mij was deze tijd bedoeld voor de snelwandelaars. Onze wandeling nam namelijk 3 uur in beslag. Het was echter meer dan de moeite waard: iedere hoek was nog mooier dan de vorige. Het meer bleek toch iets groter dan vantevoren gedacht, dus we waren stiekem best blij toen we even lekker op een grasveldje konden neerploffen. Op de terugweg richting Ljubljana maakten we een korte stop in Lake Bled. Hier bezochten we nog het kasteel op de heuvel en natuurlijk moesten we ook even een foto maken in het grote hart aan het meer! S'avonds nog even een afsluitend drankje gedaan met Renée en toen was onze energie toch wel een beetje op voor die dag.

Ook donderdag moest ik weer eerst naar school, of beter gezegd het bos. Hier mocht ik me net als vorige week weer even als een idioot gedragen door kinderspelletjes te spelen. Het toppunt was toch wel toen we met zn allen een touw vast moesten houden en tegelijkertijd een spiegeltje tegen onze neus moesten houden en dan met z'n allen het touw volgen met lopen. Weer ontzettend veel geleerd dus die ochtend...NOT!
Gelukkig kon die middag alleen maar beter worden. Het weer was wederom erg goed en dus besloten we lekker in het Tivoli park te gaan genieten van de zon!
Vrijdag konden we gelukkig ook weer lekker uitslapen. Rond 12 uur begon onze zoektocht naar een goede plaats om lekker te lunchen. Dit bleek nog een hele opgave, want een plaats met een lunch zoals wij dat kennen (belegde broodjes enz.) bleek vrij moeilijk te vinden. Uiteindelijk kozen we voor een lekker verse (en mega grote) hamburger bij Fany & Mary, een erg goed burgerrestaurantje hier in de stad. Natuurlijk moesten we ook even een bezoekje brengen aan het CatCafé. Nadat we die avond lekker onze eigen pastasalade gemaakt hadden, moesten we helaas nog even flink wat regelwerk verzetten. Het appartementje waarin we verbleven bleek namelijk overboekt over de laatste nacht. De eigenaresse had ons wel een aanbod gedaan om in haar hostel te slapen de laatste nacht, maar dit bleek aan de andere kant van de stad te zijn, waardoor onze plannen voor het weekend flink in de war geschopt zouden worden. Uiteindelijk besloten we dus maar een ander hostel te boeken een straat achter ons appartement. Probleem opgelost dus, maar stiekem baalden we er toch wel even flink van.
Gelukkig was er die avond ook leuk regelwerk. We hebben namelijk ook alvast een klein reisschema gemaakt voor ons tripje in juni. Dan zullen we namelijk 4 dagen naar Bosnië gaan. Verder zullen we in juni ook een weekendje naar Wenen en Graz gaan. Nog heel veel moois om naar uit te kijken dus!

Zaterdag moesten we al vroeg uit de veren om ons autootje op te halen. Dit weekend hadden we allebei een dagje gepland als verassing voor elkaar en vandaag was Koens dagje. Allereerst brachten we een bezoekje aan de Skocjan Caves. Dit is één van de drie locaties in Slovenië die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. Deze grotten bestonden eerst uit een groot en een klein deel, maar een deel van de grotten is ingestort. Hierdoor is een enorm grote vallei ontstaan en worden de beide delen van de grot alleen nog verbonden door slechts één natuurlijke brug. Door deze grotten stroomt de Reka rivier, welke op een gegeven moment weer onder de grond verdwijnt in de vallei. Ondanks dat het weer totaal niet mee zat, echt ontzettend mooi!
Het tweede deel van de dag zouden we eigenlijk een bezoekje brengen aan Trieste. Door enorme regenbuien zijn we daarheen gereden, maar eenmaal in Trieste aangekomen bleek de wind echt ontzettend sterk te zijn en bleef de regen maar met bakken uit de hemel komen. Ook waren onze voeten nog altijd doorweekt van de regen in Skocjan, waardoor we toch maar besloten om terug te rijden naar Ljubljana. Onderweg werden we ook nog een getrakteerd op een aantal enorme sneeuwbuien. Waarschijnlijk hebben we dus een goede beslissing genomen om terug te rijden.
Zondagochtend moesten we al vroeg uitchecken in het appartement. Gelukkig konden we onze bagage droppen in het hostel dat gelukkig erg dichtbij was. Eigenlijk zou ik Koen die dag ergens mee naartoe nemen, maar we besloten die ochtend toch maar een change of plans te doen en alsnog naar Trieste te gaan. Wederom een erg goede keuze. Het weer was erg goed en in combinatie met deze erg mooie stad werd het een perfecte dag! We bekeken de hoogtepunten van de stad, genoten van het uitzicht over de zee vanuit het kasteel en sloten deze perfecte dag af met een lekker ijsje op de pier. 'S avonds genoten we nog van een lekker dinertje in een klein restaurantje aan de rivier en was de wifi eindelijk goed genoeg om een filmpje te kijken. Beetje jammer alleen dat ik zo moe was dat ik halverwege in slaap viel haha.

Vandaag was het helaas alweer de laatste dag dat Koen hier bij mij zou zijn in Ljubljana. Als ontbijt haalden we verse broodjes bij de bakker die we lekker konden opeten in het ochtendzonnetje aan de rivier. De duiven wisten ons al snel te vinden en binnen no time waren we omringd door een heel leger aan duiven. Weer even nieuwe vrienden gemaakt dus. Vanochtend moest ik ook weer even naar school, maar daarna konden we nog even lekker een paar uurtjes met elkaar genieten. We aten een lekker broodje op een terrasje in de zon (jaja, uiteindelijk wel een goed plekje gevonden om te lunchen) en als toetje trakteerden we ons op een Kremsnita, een typisch gebakje uit Bled wat wel een beetje weg heeft van een tompoes. Hierna moesten we toch echt de bus nemen richting vliegveld. Na een busrit die natuurlijk weer veel te snel verliep, arriveerden we op het vliegveld. Daar kwam het moment waar we allebei zo tegenop zagen: wederom voor bijna 8 weken afscheid nemen. Opnieuw een erg pijnlijk moment, maar gelukkig kunnen we ons troosten met een enorm mooie herinnering aan afgelopen week en de super toffe plannen voor zijn bezoek in juni.

Zoals jullie hebben kunnen lezen in deze lange blog, heb ik dus een ontzettend mooie week gehad. Het was erg fijn om weer lekker samen te kunnen zijn met Koen en ik kan niet wachten tot zijn volgende bezoek in juni. Laat het aftellen dus maar weer beginnen!
Bereid jullie ook maar vast voor op mijn volgende blog dat ook weer lekker lang zal zijn. Dit keer zullen jullie namelijk twee weekjes moeten wachten op een nieuw verslag, aangezien komende vrijdag onze springbreak begint en we dus op een 6-daagse roadtrip zullen gaan naar Praag, Krakau, Auschwitz en Bratislava. Ik heb er zin in!

Voor nu ga ik lekker mijn bedje opzoeken en mezelf opladen voor weer een leuk reisje!